BISMARCK
Vlajková loď nemeckého bojového loďstva Bismarck, predstavovala posledné slovo bojovej námornej techniky. Bola to bezpochyby najmodernejšia a najmohutnejšia bojová loď svojej doby.
1.7.1936 bola v Hamburskej lodenici započatá stavba a loď bola dokončená a spustené na vodu 14.2.1939. Bismarck bol skutočne impozantné dielo. Zo všetkých britských bojových lodí sa mu ako rovnocenný súper v tej dobe mohla postaviť iba bojová loď King George V. S nádržami plnými nafty, so zásobami vody a munície udávali Nemci jeho výtlak od 43 000 do 45 000 ton.
Mimoriadne veľká pozornosť bola venovaná pancierovaniu lode. Pancier bol vyrobený zo špeciálnej chromniklovej ocele, ktorá niesla meno po starogermánskom bohu vojny Wotanovi, pričom 6 centimetrov tejto ocele zodpovedalo 10 centimetrom bežne používanej ocele ostatných námorných mocností. Takže fyzických 33 centimetrov hlavného pancierového pásu sa tak vyrovnalo asi 53 centimetrom panciera nepriateľa. Tak mohutne nebola obrnená žiadna iná loď na svete.
Bismarck bol Kriegsmarine odovzdaný v roku 1940 a bol najsilnejšou a najmodernejšou bojovou loďou svojej doby. Pretože Nemecko nemalo dostatočne početnú flotilu, neostávalo nič iné, ako posielať bojové lode proti obchodným konvojom, čo bolo zbytočné plytvanie kapacitami a risk, nakoľko na ohrozovanie obchodných trás stačili menšie plavidla. No aj napriek tomu, dňa 18. mája 1941 vyplávali Bismarck v doprovode ťažkého križníka Prinz Eugen z Gdyne na svoju prvú a zároveň poslednú spoločnú plavbu. Dňa 24. mája narazili na anglické jednotky pod vedením kontraadmirála Hollanda. V súboji, Bismarck siedmym zásahom potopil bojový križník Hood a poškodil bojovú loď Prince of Wales. Bismarck pritom utrpel tri zásahy, dva z nich nijako vážne loď nepoškodili, no tretí prenikol cez plášť nádrže, našťastie bez ďalšieho výbuchu.
26. mája o 20:27 hod bol vykonaný letecký torpédový útok prostredníctvom 15 lietadiel typu Farei Swordfish na Bismarcka. Pre bojovú loď to bol osudový deň. Jedno torpédo zasiahlo a zdemolovalo strojovňu kormidla a tým stratil Bismarck možnosť manévrovania. Jediné východisko bolo v riadení chodu motorov, čo však spôsobilo enormný pokles rýchlosti a protivníkom už nebránilo v ceste Bismarcka dostihnúť. Dňa 27. mája o 8:47 začal útok na Bismarcka. O 8:59 Angličania zasiahli dve 381mm delové veže Bismarcka. Postupom času sa Bismarck pod prevládajúcou paľbou anglických diel menil na horiaci vrak.
Loď sa stále držala na hladine. Potom čo stíchli delá, nechal dôstojník Walter Lehmann, vydať rozkaz na samopotopenie lode. O 10:40 sa Bismarck prevrátil na bok a po krátkom čase sa loď stratila v hlbinách oceánu. O chvíľu neskôr dosadol trup na dno, v správnej polohe na kýl. Viac ako 700 námorníkov po potopení lode bojovalo o život v ľadových vodách oceánu. Verili, že Angličania ich nenechajú umrieť. Angličanom sa podarilo zachrániť 115 námorníkov, no po hrozbe výskytu nemeckých ponoriek zvolilo anglické velenie alternatívu ústupu a tak stovky námorníkov zostali napospas smrti.
Technický nákres:
Max. posádka
|
2100 mužov
|
Dĺžka
|
251 m
|
Šírka
|
36 m
|
Výtlak štandartný
|
45 200 t
|
Výtlak plný( plné nádrže, výzbroj)
|
50 950 t
|
Max. rýchlosť
|
29 uzlov
|
Pancier:
|
|
Výzbroj
|
|